Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Bekijk de online versie
LEIDERSCHAP | MISSIE-VISIE | INTERACTIE | SYSTEMISCH WERK
Beste lezers,
In deze Nieuwsbrief delen we graag met jullie onze kennis en ervaringen op de twee gebieden waarbinnen we werkzaam zijn: Teamtrainingen en coaching op het gebied van ‘Professionele Schoolcultuur’ aan de ene kant en ‘Systemisch kijken en handelen’, toegespitst op de traumaverwerkingsmethode 'Opstellingen op basis van meergenerationele psychotraumatologie (OMTP)' aan de andere kant. Al lijken deze twee gebieden ver uit elkaar te liggen, in ons werk merken we dat ze dicht bij elkaar komen. Zo kunnen vroegkinderlijke ervaringen je leven ongewild beïnvloeden; evenzo merken we dat dat geldt voor ervaringen uit de geschiedenis van een organisatie of school. Dat wordt vaak ‘oud zeer’ genoemd. In ons werk zijn we erop uit om zowel op persoonlijk als op organisatieniveau een bijdrage te leveren aan gezondheid in het systeem. Onze aanpak is daarbij eclectisch: we doen wat werkt.
We wensen je veel leesplezier.

Henk Galenkamp en Jeannette Schut
De klant aan het woord
Basisschool De Botteloef heeft een scholenbeurs aangevraagd en vervolgens Bureau Galenkamp&Schut uitgenodigd om samen met het team een professionele schoolcultuur te realiseren. Judith Offermans en Maud Rietjes doen hierover verslag in een blog. Hun tip luidt: ‘Treed buiten je klas en investeer in een duidelijke koers voor jouw school, want hierop kun je elkaar aanspreken’.
Om hun blog te lezen, klik hier                               
Trajecten 'Professionele Cultuur' op bovenschools niveau
De definitie die wij hanteren voor een Professionele Schoolcultuur is: een cultuur waarin alle gedrag, van alle betrokkenen, leidt tot:
-      De doelen van de school,
-      Toename van welbevinden van jezelf,
-      Toename van welbevinden van anderen.
Bovendien wordt gedrag dat tegen deze drie regels ingaat op vriendelijke wijze, doch uitermate duidelijk, begrensd.

Wat geldt voor een team docenten met hun directie op één school, gaat natuurlijk ook op voor een groep directeuren van een onderwijsorganisatie, samen met de bestuurder of het College van Bestuur.
Wij zijn dan ook verheugd te melden dat we inmiddels voor meerdere onderwijsorganisaties een traject dat leidt naar een professionele organisatiecultuur uitvoeren of hebben uitgevoerd.
Koersboekjes nieuwe stijl
Als scholen de behoefte hebben om hun missie-visie meer up-to-date te maken, organiseren we graag een Koersdag. Op zo’n dag halen we op een interactieve manier alle informatie op die nodig is om de koers van de school zichtbaar te maken. Het hele team doet daaraan mee! Daarna volgt het werk van de Focusgroep die van alle ingrediënten een presentabel document maakt. Nieuw is dat we daarbij samenwerken met Erica Nijburg, een vormgever die met een eigentijds design van dat document een prachtig Koersboekje maakt.
Lees meer.
Vooraankondiging: nieuw boek
Soms ontstaat een groot plan in luttele seconden…
Afgelopen voorjaar spraken wij, tijdens een autorit, het idee naar elkaar uit om een boek te gaan schrijven over de kern van ons werk: het ontwikkelen van een Professionele Schoolcultuur. Deze zomer zijn wij daadwerkelijk gaan schrijven. Het is een heerlijk proces om alle inzichten en ervaringen die we samen met tientallen scholen hebben opgedaan, aan het papier toe te vertrouwen. We hopen dat ons gedachtegoed en de succeservaringen van scholen met het schrijven van dit boek in onderwijsland verspreid wordt. We verwachten dat het boek volgend voorjaar verschijnt. We houden je op de hoogte.
Deep Democracy
‘Is er iemand met een heel ander idee? Wauw, wat zie jij dat anders. Echt veranderen kan niet zonder Harry’s (andersdenkenden) en chaos’.  Aan het woord is Jitske Kramer, één van de trainers Deep Democracy waaraan we afgelopen voorjaar deelnamen. Een week lang. In Griekenland! We oefenden met het ‘Niet gevoerde gesprek’, ‘Pijlen gooien’ en organiseerden ‘Kampvuurgesprekken’ waar ‘Alles gezegd mag worden’. Inmiddels zijn we gecertificeerd in 3 levels DD en passen we de verschillende interventies in onze trainingen Professionele Schoolcultuur toe. Doel? Samenwerken ondanks verschillen. Zorgen dat de wijsheid van de kleinere groepen gehoord wordt. Een klimaat creëren waarin alles gezegd mag worden. Wil je meer weten over DD? Lees het boek van Jitske Kramer of bekijk een TedX van haar op YouTube.
Systeemopstellingen: de zin van je verlangen
In de opstellingendagen die we organiseren werken we graag vanuit het verlangen van de inbrenger. Een verlangen geeft immers perspectief. Een duidelijke koers waar je naartoe wilt! In de opstelling wordt zichtbaar dat er ook een onbewuste onderstroom is die, vanuit een oude geschiedenis, de neiging heeft de ontwikkeling naar het verlangen te belemmeren. Door de woorden uit de zin van je verlangen op te stellen, zien we in de opstelling het innerlijk proces van de inbrenger weerspiegeld. Het is alsof de woorden elk een laatje hebben met betekenissen en ervaringen die op een of andere manier vastgepind zijn aan de woorden. De inbrenger stapt daarbij in de opstelling, gaat in interactie met de representanten en overziet samen met de begeleider de opstelling.  ‘Ja, zo was het’, horen we vaak zeggen. ‘Daar hoef ik niet meer te zijn. Ik voel me nu vrij en ook onwennig om de stap naar mijn verlangen te maken.’ Zo wordt er afscheid genomen van oude, nog heersende belemmeringen.

Oud zeer in organisaties.
‘We gaan het toch niet voortdurend over het oude zeer hebben, hé?’, was de vraag van een docent in de intake voor een teamtraining. Ons antwoord was: ‘We gaan het wel over het oude zeer in jullie school hebben, maar niet voortdurend’.
Samen onderzoeken welk ‘oud zeer’ er vandaag de dag nog mee resoneert in het gedrag van de medewerkers, en dát vervangen door professioneel gedrag, kan uitkomst bieden bij hardnekkige teamproblemen. Systemisch kijken en handelen helpt daarbij!

Om meer te lezen over onze werkwijze, lees de twee artikelen en verdere informatie die te vinden zijn op onze pagina ‘Systemisch Werk’.
Filmbespreking: In Utero. 'It's where we all begin'.
In plaats van de rubriek ‘boekbespreking’ vragen we deze keer jullie aandacht voor de film ‘In Utero’, een baanbrekende documentaire die aan de hand van interviews, culturele mythes, populaire films en medisch-technologische trends toont hoe belangrijk de periode in de baarmoeder is. De vraag: ‘Hoe ontwikkelt het leven zich in de baarmoeder en wat is de blijvende impact van deze ervaringen op het verdere leven?’, zijn daarbij leidend. Deze film raakt aan de traumaverwerkingsmethode die wij in onze opstellingen doen. Dit najaar is de film in tal van kleine bioscopen en filmhuizen te zien. Voor meer info: http://inutero.info/.
Agenda
De data voor 2017 voor onze Leer- en Supervisiegroep ‘Systemisch Kijken en Handelen’ en onze open opstellingendagen staan inmiddels op onze website. We noemen ze hier:

Leer- en Supervisiegroep: intekening voor het gehele traject van zes zaterdagen:
Data: 28 januari, 18 maart, 13 mei, 24 juni, 9 september en 11 november 2017.
Voor meer informatie: klik hier.

Open Opstellingendagen: zes losse zaterdagen. Inschrijven als deelnemers of als representant.
Data: 14 januari, 11 maart, 20 mei, 8 juli, 16 september en 25 november 2017.
Voor meer informatie: klik hier.
Tenslotte
Wij hebben met veel plezier (en ook met enige trots) elementen uit ons werk met jullie gedeeld. Wij zijn hierin door velen geïnspireerd. We hopen dat we in deze nieuwsbrief iets van deze inspiratie hebben doorgegeven.

Henk & Jeannette
In deze e-nieuwsbrief vindt u meer informatie over de activiteiten van Galenkamp&Schut. Incidenteel wordt een extra nieuwsbrief verstuurd. Indien u deze e-nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen kunt u zich hier afmelden.