Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Bekijk de online versie
LEIDERSCHAP | MISSIE-VISIE | INTERACTIE | SYSTEMISCH WERK
Inleiding
Welkom aan onze lezers.

In deze Nieuwsbrief Special vragen wij uw aandacht voor kinderen in het onderwijs die, vanuit een traumatische ervaring in hun levensgeschiedenis, onze support en professionele aandacht nodig hebben. Hoe kunnen wij hen in ons onderwijs de veilige basis èn precies die uitdaging bieden waar zij recht op hebben?
Onze en misschien ook uw uitdaging is het onze verlangens te verwezenlijken en ons niet te laten leiden door een negatieve onderstroom. Met de Opstellingen van het Verlangen, geïnspireerd door Franz Ruppert, bieden wij u een methode die kan helpen om uw verlangen te integreren tot een gezonde bron van kracht.

Zo hopen we ook in het nieuwe jaar weer een inspiratiebron te mogen zijn voor u, onze lezers, cliënten en opdrachtgevers. We wensen een ieder een mooi 2015 toe.

Henk en Jeannette.


Inhoud van Nieuwsbrief 12:
- Boekentip: ‘Ontwrichte kinderen in het onderwijs,’ een epidemie.
- Training: Omgaan met leerling met een ontwrichtende levensgeschiedenis.
- Artikel: Een hart van prikkeldraad.
- Agenda: Opstellen van het Verlangen.
- Oproep: Vrijwilligerswerk in Oeganda.
- Tenslotte.
Boekentip: Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Kinderen die te maken hebben met de gevolgen van trauma, stress of hechtingsproblematiek worden in het onderwijs lang niet altijd herkend. Het risico op misinterpretatie van hun gedrag is groot. Leraren ervaren vaak handelingsverlegenheid en onmacht.

Willem en Annelies de Jong willen met hun boek "Ontwrichte kinderen in het onderwijs - een verborgen epidemie" leerkrachten een handreiking bieden om met nieuwe inzichten ontwrichte kinderen in het onderwijs adequaat te kunnen begeleiden. Van harte aanbevolen voor ieder die met Passend Onderwijs te maken heeft.
Training 'Omgaan met leerlingen met een ontwrichtende levensgeschiedenis'
Op uitnodiging van een VMBO-school ontwikkelden wij een vijfdaagse leergang voor docenten en hun teamleiders in het signaleren en adequaat omgaan met leerlingen die ontwrichtende ervaringen hebben opgedaan in hun jeugd. Ervaringen zoals het opgroeien in of vluchten uit een oorlogsgebied, opgroeien in een gezin waar sprake is van verwaarlozing, psychische stoornissen bij een ouder of een ernstig zieke ouder, misbruik of mishandeling, et cetera.

Het gedrag dat deze leerlingen op school laten zien roept veelal reactieve gedragingen op bij de docent. Om deze dynamiek te stoppen en als docent een ‘helder tegenover’ voor de leerling te kunnen zijn, hebben docenten inzichten én nieuwe handelingsmogelijkheden nodig.

In de leergang wordt met behulp van eigen casuïstiek een kader geboden waardoor onderwijsprofessionals een positieve bijdrage kunnen gaan leveren aan het herstel van deze beschadigde leerlingen.
Wanneer je interesse hebt in een dergelijk traject, neem dan contact met ons op.
Een hart van prikkeldraad
Kinderen met beschadigende jeugdervaringen vertonen vaak gedrag dat als lastig wordt ervaren door docenten en opvoeders. Alsof ze prikkeldraad om hun hart hebben gewikkeld. Zie de items in deze nieuwsbrief hierboven.

Wat deze leerlingen nodig hebben is een ‘Helder Tegenover’. Hieronder verstaan wij een combinatie van liefdevol steunen én duidelijk begrenzen tegelijkertijd. In de ontmoeting met een volwassene die zijn eigen Secure Base ontwikkeld heeft, kunnen deze kinderen zelf ook een veilige basis als levenshouding ontwikkelen.

Henk schreef hierover een artikel in het tijdschrift PiP (Pedagogiek in Praktijk).
Om dit artikel te lezen, klik op Een helder tegenover’.
Opstellen van het Verlangen
Deze nieuwsbrief is een special over ontwrichte kinderen. Onze ervaring met dit onderwerp putten wij onder meer uit de opstellingendagen die wij regelmatig organiseren. We hanteren de methodiek van Franz Ruppert, genaamd ‘Opstellen van het Verlangen’. Het is de meest diepgaande methode die we kennen om wezenlijke veranderingen in je leven tot stand te brengen.

We organiseren zowel open opstellingendagen als een supervisiegroep voor professionals die dit werk willen leren kennen. Klik op de hyperlinks voor meer informatie.
Oproep: Vrijwilligerswerk in Oeganda
Afgelopen jaar is Henk met Edukans, project ‘Werelddocent’, in Oeganda geweest. Dit was de start van een driejarig project om het onderwijs op een aantal scholen in dit land te professionaliseren. Een immens verrijkende ervaring! Meer weten? Lees de blog ‘Het onderwijs in Oeganda’.

Komende zomer krijgt dit project zijn vervolg. We roepen belangstellende leerkrachten, leraren en schoolleiders op om twee weken van hun zomervakantie aan dit prachtige project te besteden.
Meer informatie op http://werelddocent.edukans.nl/, of stuur een bericht naar Henk via onze contactpagina.
Tenslotte
We sluiten deze nieuwsbrief af met ons verlangen voor 2015: dat we met z’n allen deze wereld een beetje mooier mogen maken.
In deze e-nieuwsbrief vindt u meer informatie over de activiteiten van Galenkamp&Schut. Incidenteel wordt een extra nieuwsbrief verstuurd. Indien u deze e-nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen kunt u zich hier afmelden.